2012. február 10., péntek

November 26.

Reggeli ima a 26-ik zsoltár, és ima országunkért!

Szolgáltass nekem igazságot, Uram, mivel ártatlanul élek, s bizalmam az Úrban nem rendült meg! 2Próbálj ki, Uram, és vizsgálj meg, fürkészd ki szívem és vesém! 3Hiszen jóságodat szemem előtt tartom és igazságod szerint élek. 4Nem ülök azok közé, kik a rosszat teszik, és az álnokokhoz nincsen semmi közöm. 5Gyűlölöm az összesereglett gonoszokat, s az istenteleneknél nem időzöm. 6Bár ártatlan vagyok, mosom a kezem, és körüljárom oltárodat. 7Hangosan hirdetem dicsőségedet, elbeszélem minden csodatettedet. 8Szeretem házadnak táját, a sátrat, hol dicsőséged honol. 9Lelkem ne veszítsd el a bűnösökkel, sem életemet a vérengző emberekkel! 10Erőszak tapad a kezükhöz, s jobbjuk kész a megvesztegetésre. 11Én azonban ártatlanul élek, ments meg, Uram, és könyörülj rajtam! 12Lábam egyenes úton jár, s téged dicsőítlek, Uram, a közösségben.

Tiberias - Hotel Golan

Tiberias - Hotel Golan, panorama

Tiberias - szombaton zárva az üzletek
irány a zsinagóga

Galileai-tó vidéke

A Shabbat pihenés. A nyugalom egy kis szigete a munkával, aggódással, küzdelemmel teli hetek sodrásában. Minden héten nagyjából 25 órára a világ megáll. Az üzlet bezár, a kocsi a garázsban marad, a telefon nem csöng, nem kapcsolják be a rádiót, a TV-t és a számítógépet sem. A mindennapi élet gondjai, bajai elhalványulnak. Ahogy abbahagyják az alkotó tevékenységünket, úgy kezdenek el fókuszálni a családra, barátaikra és magukra, a lelkükre.

Már Caesareából hazafelé látható volt, hogy az utak kihaltak, nincs dugó és az üzletek zárva vannak. Egy valamit tanulhatnának a keresztények, hogy hogyan kell megtartani a vasárnapot. Teljesen igazuk van a zsidóknak, mert erre a napra szükség van. Nyugalomban kell lenni, hogy igazából isten jelenlétében tudjunk lenni és családunkkal, szeretteinkkel együtt legyünk összetartásban, békében. A család a legfontosabb, és bár látszanak a Szentföldön a globalizáció jelei, de szilárd az alap. Természetesen a zsidó nők tartják össze a családokat. Szombat reggel a zsidó férfiak elindulnak a zsinagógába, ki-ki a saját irányvonalának öltözéke szerint. Már útközben imádkoznak.

Genezareti tavon
zászló felvonás - "Hajrá Magyarok!"
elénekeltük a magyar himnuszt

Hajókirándulásra indulunk a Galileai tavon. László atya felolvassa az ide vonatkozó részeket a Szentírásból. Jézus tevékenységének 90%-a a tó környékére helyezhető. Festői a vidék, a szél elég erősen mozgatja a hajót. Hirtelen a motor leállt: Rami készült egy meglepetéssel. Előkerült a magyar zászló, elénekeltük a himnuszt és nekem adatott, hogy felhúzhattam, a végén pedig „HAJRÁ, MAGYAROK!” kiáltással jeleztem, hogy itt vagyunk. Férfiemberként nem szégyellettem megkönnyezni az eseményt. Rami a „Legyen a béke te veled” című zsidó dalt tanította és táncra hívta a hölgyeket, urakat.

Primátus kápolna
mise a Primátus kápolna kertjében
Primátus kápolna - csoportkép
A Ginnosar kibuctól folytattuk utunk a Szent Péter elsősége templomhoz, avagy Mensa Christi – Krisztus asztala. A hagyomány szerint a feltámadt Jézus együtt étkezett a tanítványokkal és kifejezte Péter elsőségét. Az egyszerű fekete bazalt templom a festői szépségű tó partján található. A napi misénk a templom előtt kialakított részen volt. Sétát tettünk a parton, ahol láttuk a földből kitörő kénes forrásokat, amik vonzzák a gyógyulni vágyókat. A Galileai-tó mintegy negyede a Balatonnak és könnyen körbejárható.

Tabgha
kenyérszaporítás templomában

kenyérszaporítás

Péter hal kóstoló
Genezareti-tó

hét forrás vidéke - Genezareti-tó
A múltban hét forrás találkozott ezen a helyen és ömlött a Galileai-tóba, innen a szó görög jelentése. Keresztény hagyomány szerint öt kenyérből és két halból Jézus több ezer embert táplált. Az első templom a negyedik században épült. A mozaikpadló megmaradt a modern templomban, amit német bencések építettek 1982-ben. Csodálatos a templom és annak kertje. László atya elmélkedett a csodáról és felolvasta Máté evangéliumának 14. fejezetét. Ebédeltünk a parton, megkóstoltuk a Péter halat, ami az apostol után kapta a nevét és egy itt honos édesvízi halfajta.

Kapernaum

Péter apostol szobra
hajó alakú templom
Katolikus templom - Péter háza felett

Jézus idejében gazdag zsidó város, itt történt az első tanítványok – Péter, András, Jakab, János és Máté – elhívása. Jézus számos csodatétele fűződik a településhez. Péter háza felett egy hajó alakú katolikus templom várja az érdeklődőt. László atya Jézus számtalan csodáját olvasta fel és beszélt a hely szellemiségéről. Rami kiemelte: ez a zsidó település 4000-5000 embernek adott otthont és Galilea vidékének kiemelt települése volt. II. János Pál is járt ezen a helyen, akkor avatták fel Péter szobrát. Sok emlék megmaradt és hirdeti a város dicsősségét. Történelmi sétánkat a nyolc boldogság hegyén folytattuk.

Az Üdvösség Hegye

nyolcszögletű templomban az Üdvösség Hegyén

László atya tanítása
ferences kert
nyolcszögletű kupolás templom
földi paradicsom
Sami a muszlim, Gábor a keresztény, Rami a zsidó
László atyával

Genezáretre néző csúcson építették a ferencesek a nyolcszögletű kupolás templomot, hogy emlékeztesse a zarándokokat a Hegyi beszédben leírt nyolc mondás helyszínére. Ez maga a földi paradicsom, a kert Szentföld egyik legszebbje. Jézus szeretett itt tartózkodni, a dombról fantasztikus kilátás nyílik Genezáret vidékére. A kertben László atya elmélkedett az igazi boldogságról, amit Jézus adott a Hegyi beszéd által. Egy fotó erejéig összeállt a három monoteista: Sami a muszlim, Rami a zsidó és jómagam a keresztény.
Utolsó esténket töltöttük Tiberiasban a Galille-tó vidékén. Vacsora után beszélgetésre gyűltünk és értékeltük az eddig eltelt napokat. Megnyíltak a zarándoktársak és beszéltek az élményeikről, önmagukról és szeretteikről.