2012. február 7., kedd

November 24.

Minden reggel imával indítottam a napot. Hálát adva az előző napért és imádkoztam otthon maradott szeretteimért, barátaimért és nemzetemért. A Filippiekhez írt levél 3. fejezetét és az 5. zsoltárt imádkoztam el a Jeromos fordítású Újszövetség és Zsoltáros imakönyvemből és saját szavaimmal folytattam. Reggelit követően Cana, Nazaret és Haifa volt a napi úticél!

Kána
Kánai templom

László atya megáldja a házaspárokat

Rami köszönt minket Héberül. Poke Tov – jó reggelt és Mazel Tov – jó szerencsét (Rami szerint ebből a köszöntésből származik a mázli szavunk). Rami utazás közben beszél a 613 parancsról, beszél a kosher étkezésről (tejes dolgok után nem lehet egyből húst enni a hús ételek után 4 órát pihentetni kell a szervezetet). A Héber írás jobbról balra történik, mint nálunk székely-magyar rovásírás. Ezért egy tisztes zsidó bal kézzel ír, mert látja, hogy mit ír. Itt is igaz lehet a mondás, miszerint nyelvében él a nemzet. Én azt gondolom, aki Magyarországon héberül ír-olvas és megtartja a vallási előírásokat, az zsidó, aki politikai indíttatásból vallja magát annak, az hátsó szándékoktól vezérelve ellenségeskedést szít a nemzeten belül. A sivatagi kísértések után Jézus első tanítványaival egy esküvőre érkezik Kánába. Ez Jézus első csodatételének helyszíne, amikor is a vizet borrá változtatja. Az ezen a helyen épült ferences rendi templomot 1879-ben emelték, a hatodik századbeli szentély romjaim. Kánát főleg arabok lakják. Ott jártunkkor egy Kanadai csoport tart misét a templomban. Idős házaspár, akik megújítják házassági fogadalmukat és könnyeikkel küzdve adnak hálát a Mindenhatónak az eltöltött évekért. A csodatétel helye 12 méterrel a mai szint alatt van. A templom kriptájában található egy ókori edény, ami bemutatja milyen volt a korsó, amiben a csodatétel történt. Itt egy tizedet imádkozunk - a Világosság olvasója, aki a kánai menyegzőn kinyilvánította isteni erejét - majd a templom előtt László atya megáldja a házaspárokat és elmélkedik a házasság szépségéről. Kánai bort kóstolunk és rövid vásárlás után folytatjuk utunkat Názáretbe. Arab munkások térkövezik a ferences rendi templomhoz vezető utat. Rami megjegyzi, hogy az arabok építik Izraelt.

"arabok építik izraelt"

Názáret

Rövid buszozás után megérkezünk Názáretbe. Rami elmondja, hogy régen megosztott volt a város: zsidó, muzulmán és keresztény negyedekből tevődött össze. Ma mindenki küldhet küldötteket választás útján a közgyűlésbe, így egy városról beszélhetünk. A keresztények vannak többségben, római és görög katolikusok, ortodoxok, koptok és baptisták vannak jelen. Az Angyali Üdvözlet Bazilika, amit 1969-ben fejeztek be, a város domináns épülete. Az ötödik templom ezen a helyen. Az elsőt a negyedik században építették. Gabriel Arkangyal itt közölte Szűz Máriával, hogy gyermeknek fog életet adni és Jézus itt töltötte gyermekkorát szüleivel, Józseffel és Máriával. Itt misénk volt, ministráltam és egyetemes könyörgést olvastam fel.Bizsergő érzés fogott el, ami az egész zarándoklat során kísért és több katartikus pontja volt.Mise végén volt időnk és László atya felolvasta Lukács evangéliumából a Magnificátot.

Mária erre így szólt: Magasztalja lelkem az Urat, (47) és, szívem ujjong megváltó Istenemben (48) mert tekintetre méltatta szolgálója alázatosságát. Íme, mostantól fogva boldognak hirdet engem minden nemzedék, (49) mert nagy dolgot cselekedett velem a Hatalmas, és Szent az ő Neve. (50) Irgalma nemzedékről nemzedékre azokra száll, akik őt félik. (51) Hatalmas dolgokat művelt karja erejével, szétszórta a gondolataikban kevélykedőket. (52) Hatalmasokat levetett a trónról, és kicsinyeket felemelt. (53) Éhezőket betöltött jókkal, és üresen bocsátott el gazdagokat. (54) Felkarolta szolgáját, Izraelt, megemlékezve irgalmasságáról. (55) Amint megmondta atyáinknak, Ábrahámnak és utódainak mindörökre.

Názáret - Angyali Üdvözlet Bazilika barlangja

A magyar alkotás a moldvai csángók ajándéka
Fikusz - nálunk szobanövény

Názáret - Angyali Üdvözlet Bazilika
Szent Család templom
László atya és jómagam a Szent Család házában
falafel - csicseriborsó golyó

gránátalma ital

Ezután elimádkoztuk az Úr angyalát délben, ami nagy kegyelem ezen a helyen, László atya számára is ez volt az első alkalom. Majd az örvendetes olvasó tizedét imádkoztuk. A templomban több szint van és a világ különböző országaiból származó Madonna és a gyermeket ábrázoló mozaikoknak és művészi alkotásoknak ad otthont a Bazilika. Jó érzés volt látni a magyar alkotást a felső szinten, ami az oltárhoz legközelebb található és a moldvai csángók ajándéka. Ezután átsétáltunk Szent József templomába, ami 1914-ben épült. A Szent család a keresztény hagyomány szerint itt élt Egyiptomból való visszatérése után. A templom alatt levő kápolnában László atya elmélkedett az elmúlásról, az öreg szülők elvesztéséről, öregekről való gondoskodásról. Szavai mélyen megindítottak minket, könnyeinkkel küszködve hallgattuk. Imádkoztunk a családokért – „dicsőséges szentháromság”. A templomban található egy festmény, amelyen Jézus szerszámmal a kezében egy ácsműhelyben dolgozik, mellette Mária és József. Názáretben remek idő van, egy hetven éves fikusz áll a templom mellett, ami nálunk szobanövény. Jellemző még a mikulás virág, ami virágzik és nem akármilyen látványt nyújt az impozáns Angyali Üdvözlet Bazilikája mellett. Ettünk falafelt és ittunk gránátalma levet, ami nagyon finom volt. Utunkat Haifa irányába vettük. Érdekes látvány, ahogy a gyermekek mennek hazafelé az iskolából, külön a lányok és külön a fiúk. Van olyan iskola, ahol kötelező az
egyenruha viselése.

Haifa
Bahai-Szentély
Haifa éjszaka

Stella Maris-Kármelita kolostor

Kovács Albert Kármelita szerzetes és László atya

„Haifában dolgozni, Jeruzsálemben imádkozni, Tel-Avivban mulatni.” Rami útközben beszél a népességről:7.800.000 ember él Izraelben, ebből kb 6.100.000 a zsidó, 1.500.000 arab, 200.000 örmény, beduin, stb. Az elmúlt 20 évben 1.500.000 orosz zsidó érkezett. A Carmel-hegy oldalában a forgalmas kikötő körül terül el Haifa, Izrael harmadik legnagyobb városa. Csodálatos panoráma tárul az ember szeme elé a Bahai-szentély kertjéből. Innen látni lehet a libanoni határt. A Bahai vallás a nagy világvallások elemeit ötvözi, Mózes, Jézus, Buddha és Mohamed tanainak üzeneteit vette át. A vallásnak ötmillió követője van világszerte. A Bahai vallás Perzsiában alakult ki és vezetőjét prófétaként tisztelték, akit aztán 1850-ben kivégeztek. A szentély kertjét 120 ember gondozza és a látogatók ellőtt is nyitva áll. Utunk ezután a Stella Maris kolostorhoz vezetett. A harmadik keresztes időszak alatt alapították szerzetesek. Itt található az Illés-barlang, a próféta innen ment fel a mennybe tüzes szekéren Kr. e. 850-ben. Itt találkoztunk egy magyar kármelita szerzetessel, Kovács Alberttel, aki Győrből került ide és két éve szolgál a Szentföldön. Megtudja, hogy vasiak vagyunk, elmosolyodik, mert felmenői pecöliek. Közösen imádkozunk Alberttel. A nap végezetével a szálláson finom vacsora és pálinkázás vár bennünket.

1. üdv ! tisztelettel egy kis kiegészítés: a Szent Koronát is ábrázoló mozaik a kolozsvári születésű Moldován István festőművész (1911-2000) alkotása,, tudni illik, üdv fz