2012. március 23., péntek

November 28. délután Jeruzsálem



Jeruzsalem

Délután folytatódott zarándoklatunk Jézus nyomában. Szent Péter templom Kaifás házának helyén áll, aki főpap volt. Templom melletti régi lépcsőn vitték fel Jézust a kihallgatásra. A templom tetején található a kakas ezért árulás templomának nevezik. 1950-es években a Zion- hegy alacsonyabb lejtőjén építették. Ásatás közben találtak 12 szobás udvarházat és kőbe vágott barlangot, ami feltételezések szerint börtönként szolgált és Jézus ilyen helyen tölthette az éjszakát. Itt László atya kérésére felolvastam a 88-as zsoltárt, ami könnyeket csalt szemembe –

Uram, Istenem, nappal hozzád fohászkodom, éjjel színed előtt panaszkodom. 3Imám hatoljon fel hozzád, hallgasd meg könyörgésem! 4Mert a lelkem tele gyötrelemmel, s életem közel van a holtak országához. 5Azok közé sorolnak, akik sírba szállnak, olyan ember vagyok, ki a végét járja. 6A halottak közt hagytak, mint kiket legyőztek, s már a sírban vannak: többé nem emlékezel és már gondot sem viselsz rájuk. 7A sír mélyére vetettél, a sötétségbe, a szakadékba. 8Súlyosan rám nehezedik haragod, minden hullámod összecsap fölöttem. 9Barátaimat távol tartod tőlem, borzalommá tettél a szemükben. Fogoly vagyok, nem szabadulhatok. 10Szemem elhomályosult a nyomortól. Uram, mindennap téged hívlak, kitárom feléd a kezem. 11Tán a holtakon akarsz csodát tenni? Fölkelnek még az árnyak, hogy dicsérjenek? 12A sírban emlegetik még jóságodat, és hűségedet a holtak országában? 13Felfogják-e csodáidat a sötétségben, és a feledés földjén kegyelmedet? 14Ám én, Uram, tehozzád kiáltok, már hajnalban eléd száll imám. 15Miért veted el a lelkemet, Uram, miért rejted el arcodat előlem? 16Ifjúkorom óta gyenge vagyok, s fenyeget a halál. Viseltem borzalmaidat és betegeskedtem. 17Haragod tüze átjárt, a fájdalmak semmivé tettek. 18Folyvást körülvesznek, mint az áradó víz, mind együtt szorongatnak. 19Barátomat, bizalmasomat elidegenítetted; már csak a sötétség ölel körül.

A fájdalmas olvasó – akit érettünk megostoroztak – titkát imádkoztuk. 








A Coenaculum – Utolsó Vacsora

A katolikus Egyház számára ez a legfájdalmasabb veszteség a Szentföldön. Amikor nagycsütörtökön a világ összes templomában Jézus lábmosására és utolsó vacsorájára emlékeznek, magán az esemény helyszínén az istentiszteletek továbbra is be vannak tiltva. A jeruzsálemi Utolsó Vacsora-terme állami kézben van. Bár a látogatók akadálytalanul megtekinthetik a termet, de ima-alkalmak számára csak kivételes esetekben adnak engedélyt. A ház szemléletes példája a különböző korok és vallások bonyolult egymás feletti, melletti és összevisszaságának a szent városban. A terem, mely ma az Utolsó Vacsora színhelyeként látogatható, a középkorból származik gótikus stílusban épült. Zsidó hagyomány szerint Dávid király sírja szintén itt található





László atya felolvassa az idevonatkozó evangéliumot majd a Világosság olvasója – aki az Eucharistiában nekünk adta önmagát – titkát imádkoztuk az egyházért.
Gyakorlatilag itt született az egyház és itt áradt ki a szentlélek ezért számomra különleges jelentőségű a hely. Énekeltünk Szentlélek Istennek! Sok Katolikus és pünkösdi hívő imádkozik és énekel, ha már istentiszteletet nem lehet tartani. II. János Pál pápa 2000-ben a Szentföldön tett látogatása alkalmából itt misét mutathatott be, kisebbfajta szenzációnak számított – és a zsidók között igencsak sok vitára adott alkalmat.



Dávid király sírja

A hagyomány szerinti sírja, Utolsó Vacsora terme alatt található. Külön imádkozó hely van a nőknek és férfiaknak. Állandó rabbinikus jelenlét van a teremben, folyamatos imádság zajlik. Nem is akarok bemenni a szűk terembe, de egyszer csak egy erős szorítást érzek a karomban. Egy zsidó rabbi becibál és kezét a fejemre helyezi, megáld és imádkozik érettem. Nagyon meglepődtem, de jó érzés töltött el. Az Utolsó Vacsora termében kezdődő béke és szeretet érzés csak fokozódott és SHALOM (béke) köszöntéssel távoztam rabbitól és Dávid királytól. Zarándoktársam szemfüles volt és megörökítette az áldást.










Az Elszenderülés Temploma, amely Sion hegy felett emelkedik, Szűz Mária itt szenderült álomra. Nagyon jó akusztikája van és nagyon szép a 20-ik század fordulóján épült templom. Lépcső vezet a kriptába, ami a Hagia Mária Sion szentély nevet kapta. Kripta közepén látható Mária életnagyságú, cseresznyefából és elefántcsontból készült szobra. Itt látható egyik kápolna a Magyarság ajándéka. Oltára hirdeti – Magyarország Kegyeletes Hódolata –

Boldogasszony Anyánk, régi nagy Pátrónánk!
Nagy ínségben lévén, így szólít meg hazánk :
Magyarországról,Édes hazánkról,Ne felejtkezzél el
Szegény magyarokról!

tábla hirdeti – SZENT ISTVÁN KIRÁLY EMLÉKÉRE, AKI SZORGALMAZTA A MAGYAROK SZENTFÖLDI ZARÁNDOKLATÁT KORONÁZÁSÁNAK EZREDIK ÉVFORDULÓJÁN A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA 2000.

A Dicsőséges olvasó – aki téged, Szent Szűz, a mennyben megkoronázott – titkát imádkoztuk.














 
Elsétáltunk a Zion kapuhoz és hazatértünk a szállásra.

Rami vacsora közben mesélt a családjáról, három gyermekéről, hét unokájáról. Egyik fiú unokája februárban lesz 13 éves. Férfivé avatják és nagy ünnepség lesz a zsinagógában. Rabbi 30 éves korban lehet az emberből. Nehézséged van, akkor kérdezd meg a rabbit. Ortodox zsidóknál fontos a szaporodás és minden évben a feleség szüljön gyermeket, lehetőleg fiút. Házasélet egy hétig tart, ha jönnek a nehéz napok, akkor már a férfi külön alszik, hogy ne szennyeződjön be és a feleség elmegy a rabbihoz rituális fürdőt vesz. Rami nem akar ortodox zsidó lenni, ő szereti az életet és nála nem külsőségekben mutatkozik meg a zsidóság, hanem a szívében. Pálinkák nagyon fogyóban van, így hamar elszenderedünk.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése